Kwelling is Bodhi
Het hebben van kwellingen is het hebben van het kwellingen-ijs van onwetendheid; geen kwellingen hebben is het hebben van het Bodhi-water van wijsheid.
Wanneer er kwellingen zijn vriest het water in ijs; en wanneer de kwellingen weg zijn, smelt het ijs naar water. Dit principe is erg makkelijk om te begrijpen. In andere woorden is het hebben van kwellingen, het hebben van het kwellingen-ijs van onwetendheid; geen kwellingen hebben is het hebben van het Bodhi-water van wijsheid. Onthoud dit alstublieft. We moeten niet voor tachtigduizend grote eeuwigheden cultiveren en nog steeds kwellingen hebben, dag na dag leven om kwellingen te eten, en omkomen van de honger wanneer er geen zijn. Dat zou werkelijk zielig zijn.
Waar komen onze ziektes vandaan? Zij komen van de drie vergiften van hebzucht, haat en onwetendheid. Als mensen deze drie vergiften niet zouden hebben, dan zouden er geen ziekten zijn. In de Boeddhadharma zijn de Voorschriften, samadhi en wijsheid het tegengif voor hebzucht, haat en onwetendheid. Zij hebben het magische effect dat het onmiddellijk de ziekte opheft wanneer het ingenomen wordt.
Wanneer het bewustzijn helder is,
Wordt de maan gereflecteerd in het water;
Wanneer gedachten tot rust komen,
Zijn er geen wolken in de lucht.
In deze toestand zijn er geen kwellingen.
Wanneer het bewustzijn stil is en gedachten weg zijn,
Dat is ware rijkdom en eer.
Wanneer zelfzuchtige verlangens volledig afgesneden zijn,
Dat is het ware veld van zegeningen.
Wanneer misleidende gedachten zijn bedwongen en de exploitatie van condities tot ’n eind komt, dat is ware rijkdom en eer. Mensen zijn gierig omdat ze niet tevreden zijn; ze hebben het gevoel dat ze niet genoeg hebben. Om zonder zelfzuchtige verlangens te zijn wordt ’n veld van zegeningen genoemd. Als de verlangens volledig zijn afgesneden is dat het ware veld van zegeningen. Je moet hier speciale aandacht aangeven.
Als je bewustzijn vredig is,
Zal ’n honderdtal moeilijkheden opgeheven worden.
Als je gedachten bedaard zijn,
Zullen alle dingen gunstig zijn.
Dit is ’n beroemd gezegde. Gebruikt het als ’n motto, en je zal eindeloze voordelen ontvangen gedurende je gehele leven.
Wat betekent het om kwellingen te hebben? Het betekent om ’n gekweld lichaam en ’n geërgerd bewustzijn te hebben. In deze toestand is er geen zelfmeesterschap. Wat is ongerustheid? Angst en verdriet, en depressief zijn. Wat zijn plotselinge tegenslagen? Ongelukken en betreurenswaardige gebeurtenissen. Deze dingen binden je en onderdrukken je, net als het slot van onwetendheid die je opsluit, net als het touw van kwellingen die je vastbind. Ze zijn ook net als ’n grote steen die je plat drukt waardoor je verstrikt raakt en geen adem kunt halen. De Boeddha wou dat alle levende wezens los raken van kwellingen en vrede en geluk verkrijgen; om aan alle onderdrukking te ontsnappen en vrijheid te verkrijgen, en daarom onderwees hij alle levende wezens om het grote Bodhibewustzijn voort te brengen, en om het verdienstelijke, deugdzame gedrag van de Boeddha te bestuderen en te cultiveren. Daarom moeten wij levende wezens luisteren naar, accepteren, geloven in en beoefenen van de onderrichtingen van de Boeddha.
De kwellingen van levende wezens zijn grenzeloos en oneindig. Ze zijn als ’n luchtspiegeling. De Bodhisattva ziet hoe de misleidende waanbeelden van levende wezens ervoor zorgen dat ze het rechte en het gebogen, zwart en wit, goed en slecht verwisselen. Het maakt niet uit hoe iemand probeert om hen te onderwijzen, zij kunnen gewoonweg hun gewoontes niet veranderen.
Ze hebben ontelbare lagen van obstakels. Als je ze wijst op hun fouten zullen ze boos worden en proberen ze om hen te rechtvaardigen; zij willen hen niet corrigeren en veranderen om beter te worden. Zij zullen zelfs grote onwetendheid tonen en vreselijk gekweld raken.
De Bodhisattva’s koesteren wezens met vriendelijkheid, mededogen en sympathie. Opnieuw en opnieuw herinneren ze levende wezens eraan om niet te roddelen of om gekweld te raken, en vertelt hen om niet boos te worden of om jalousie hen te laten hinderen, dan zullen ze in staat zijn om de zee van lijden te verlaten.
Dit menselijke lichaam is denkbeeldig. Bescherm dit stinkende huidzak niet altijd als of het ’n kostbaar juweel is, bang om het te laten lijden en in plaats daarvan het laten genieten van zegeningen. Ondanks van al dit verwennen geeft je lichaam je enkel ’n heleboel problemen.
Een lezing gegeven op 3 Mei 1983