Vastberaden doorzettingsvermogen
Cultivatie is niet ‘n één-dag aangelegenheid. We moeten daarentegen in gedachte na gedachte cultiveren, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, jaar na jaar en maand na maand.
Een boom wordt dag na dag groter, ook al merken we dat misschien niet. Na ‘n paar decennia of ‘n eeuw, kan ‘n boom goed hout voortbrengen. Het beoefenen van het Pad is net als de groeiende boom; het gebeurd geleidelijk. Ben niet ongeduldig door te denken dat je vandaag kan cultiveren en morgen kan ontwaken. Zo gemakkelijk is het niet. Je moet iedere dag beoefenen en cultiveren.
Ben niet bezorgt over hoeveel vooruitgang je boek. Zo lang je niet terugval boek je vooruitgang. Als je iedere dag minder willekeurige gedachten hebt dan ben je vooruitgang aan het boeken.
Iemand die snel vooruitgang boekt
zal ook snel terugvallen.
Zij die snel vooruitgang boeken zullen ook snel terugvallen. Cultiveer met onophoudelijke en vastberaden besluitvaardigheid. Iedere dag moeten we ernaar streven om te berouwen, fouten te corrigeren en om ‘n nieuwe pagina open te slaan. Zoals gezegd wordt:
Een dag waarop we geen fouten gecorrigeerd hebben,
is ‘n dag waarop we geen verdienste gecreëerd hebben.
We cultiveren om van onze slechte gewoontes en tekortkomingen af te komen, te stoppen om vervuilde gedachten te hebben en om onze inherente helderheid en wijsheid te openbaren. De wijsheid en helderheid zijn er al maar ze zijn bedekt door onwetendheid, daarom kunnen we ze niet op de juiste manier gebruiken. Wanneer we verduisterd zijn door onwetendheid neigen we kleinzielig en gemeen te worden. Wanneer onze wijsheid ontsluit zullen we nobeler worden en tegen de stroom ingaan. Cultivatie is niet ‘n één-dag aangelegenheid. We moeten daarentegen in gedachte na gedachte cultiveren, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, jaar na jaar en maand na maand met onveranderende doorzettingsvermogen. Uiteindelijk zal onze Prajna Wijsheid volwassen worden. “Je moet het niet één dag opwarmen en het daarna tien dagen koelen” – je zal op deze manier nooit iets bereiken. We moeten iedere dag oprecht cultiveren, net als ‘n boom die langzaam maar zeker groeit.
Wanneer we beoefenen moeten we kalm blijven of we nou demonische obstakels, negatieve situaties of zelfs gunstige situaties tegenkomen. Zowel in negatieve als gunstige situaties moeten we onze ijver behouden. Als we kunnen herkennen dat alle dingen de wonderbaarlijke Dharma verkondigt zullen we onuitspreekbare wonderen zien. Door de transcendente Dharma te cultiveren te midden van wereldlijke aangelegenheden kunnen we de weg naar huis nemen en onze ware identiteit ontdekken.
Op dat moment zal niets ons verwarren. Wanneer situaties opkomen zullen we makkelijk in staat zijn om de problemen op te lossen. Geen enkele situatie zal ons hinderen. Uiteindelijk zal onze wijsheid verschijnen. Het is nog niet verschenen omdat we niet in staat zijn om door dingen heen te zien en ze los te laten. Daarom kunnen we niet vrij en kalm zijn. We gaan achteruit in plaats van vooruitgang te boeken. Wanneer we goede omstandigheden tegenkomen twijfelen we en zijn we onzeker over onszelf. Wanneer we slechte omstandigheden tegenkomen volgen we ze blindelings en drijven we doelloos in de zes paden en zinken we steeds dieper weg en kunnen we niet ontsnappen. We blijven dralen en denken dat het te gek is, zodoende gaan we door geboorte, sterven en wedergeboorte. We worden verward geboren en sterven verward, en we hebben geen idee wat we in de tussentijd aan het doen zijn. We zijn niet in staat om uit te vogelen waar het leven om draait.
We leven verwarde levens en denken dat we roem, fortuin en succes bereikt hebben. Wijzen zien ons wereldlijke succes als falen. We moeten zorgvuldig nagaan wat we gedaan hebben, onze accounts onderzoeken en de situatie werkelijk begrijpen. Wanneer we eenmaal begrijpen kunnen we ware helden zijn en ons losrukken van de eindeloze cyclus van geboorte en sterven.
Een lezing gegeven op 6 Juni 1982
In de Stad van Tienduizend Boeddha’s